چاپ لغتنامه دهخدا از راه فروش پهن اسب

مجلس شوراي ملي 29 دي ماه 1324 تلاش فرهنگی علی اکبر دهخدا را یک کار عام المنفعه اعلام و دولت را مأمور چاپ و انتشار فرهنگ دهخدا و تکمیل کار و ادامه پژوهش های او كرد. با مصوّبه مجلس، هزينه اين كار فرهنگي عام المنفعه بر عهده دولت قرارگرفت و دفتري براي انجام آن تأسيس و شماري از زبانشناسان، تاريخدانان و اديبان در آن سرگرم بكار شدند.

مجلس شوراي ملي ۲۹ دي ماه ۱۳۲۴ تلاش فرهنگی علی اکبر دهخدا را یک کار عام المنفعه اعلام و دولت را مأمور چاپ و انتشار فرهنگ دهخدا و تکمیل کار و ادامه پژوهش های او كرد. با مصوّبه مجلس، هزينه اين كار فرهنگي عام المنفعه بر عهده دولت قرارگرفت و دفتري براي انجام آن تأسيس و شماري از زبانشناسان، تاريخدانان و اديبان در آن سرگرم بكار شدند.

وقتی می‌خواستند لغت‌نامه دهخدا را به چاپ برسانند، متحیر بودند که بودجه را از کجا تأمین کنند، طرح ها و پیشنهادها مخارج کلی داشت و هیچ وزارتخانه‌ای قبول نمی‌کرد، مرحوم سرلشکر ریاضی (وزیر فرهنگ وقت) پیشنهاد عجیبی کرد.او گفت:

«پیشنهاد من این است که فضولات و «پهن»های زیر اسب‌های دانشکده افسری را بفروشند و از بهای آن لغت‌نامه دهخدا را چاپ کنند»

و همین کار را هم کردند.جلد اول آن درآمد و کم‌کم محلی در بودجه مملکت برایش گذاشته شد و همان است که امروز یک دائرة المعارف عظیم فارسی با وجود نقایص بسیارش در دست داریم.
کتابی که اگر اسب‌های دانشکده افسری از «قضای حاجت» خودداری می‌کردند، چاپ آن به تعویق می‌افتاد!

محمدابراهیم باستانی پاریزی، از پاریز تا پاریس، ص ۲۸۱