نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
کاسه سفال نیشابور، با نقاشی زیر لعابی، ۱۱٫۵×۲۶٫۵ سانتی متر، سده چهارم خورشیدی، مجموعه خلیلی موجودی با سر انسان و بدن اسب در بالا و پایین تصویر پرنده و چهارپا دیده می شود. بیشتر فرم های تزئینی به این سبک مضامین پهلوانی یا داستانی مربوط به ایران پیش از اسلام را به تصویر می کشند. پژوهشگران، بر این باورند که هنر برجای مانده در سفالینههای نیشابور، در ادامهٔ روند هنر دوره ساسانی بر فلز است که بررسی در مهارت ساخت و به کار بردن تزیینات و عبارات مختلف و تحول خط را بر روی سفالینهها ممکن میسازد. Nishapur, Iran ۱۰th century AD earthenware, painted in coloured slips under a colourless glaze ۱۱٫۵ x 26.5cm The bowl is decorated in folk style with a human-headed quadruped, Above and below are figures of a bird and an animal, possibly a goat. Most of the pieces decorated in this style depict heroic or narrative themes from pre-Islamic Iran.
کاشی هفترنگ اصفهان سدههاست که نظارهگران خویش را شیفته و مدهوش میکند؛ همان کاشی دلکشی که محمدعلی اسلامی ندوشن نامور در سیمای نگارین و چینوشکنهایش، در رنگهای جاندار و در شاعرانگیهایش چنان اشارتها و ماجراهای مستوری دید که گفت «چکیدۀ تاریخ ایران» را باید در آن جست.
فراخوان هفتمین دوره «همایش ملّی زبانها و گویشهای ایران (گذشته و حال)» منتشر شد. به گزار ایسنا، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) با همکاری انجمن ایرانشناسی هفتمین همایش ملی زبانها و گویشهای ایران (گذشته و حال) را در بهمن ماه ۱۴۰۳ برگزار میکند. از کلیۀ علاقهمندان به ارائۀ مقاله در این […]
نشست تأثیر هخامنشیان در دریای سیاه با سخنرانی دکتر سیروس نصرالهزاده، دکتر علیاصغر سلحشور و با حضور مترجمان کتاب دکتر مهسا ویسی و دکتر علیرضا هژبری نوبری و به دبیری علمی دکتر شاهین آریامنش، شنبه 29 اردیبهشتماه 1403 ساعت 10 تا 12 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود.
حدود یک سال است تعداد ۵ تخته فرش در موزه شهر رشت، به نمایش درآمده که در سال ۱۳۰۵ و توسط دارالمساکین بلدیه رشت بافته شده است اما شهردار و اعضاء شورای شهر از وجود این فرشها، تاریخچه و علت بافت آنها توسط شهرداری ۱۰۰سال پیش بیخبر هستند.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه