مطالعاتی درباره ساسانیان

کتاب حاضر متضمن مطالعاتی گرانبها و مستند درباره تمدن و فرهنگ و آیین و سنن و رسوم ایرانی در عصر ساسانی است. همچنین این کتاب دربردارنده تحقیقی در پیرامون نقش فرهنگ ساسانی در فرهنگ اسلامی است.

کتاب حاضر متضمن مطالعاتی گرانبها و مستند درباره تمدن و فرهنگ و آیین و سنن و رسوم ایرانی در عصر ساسانی است. همچنین این کتاب دربردارنده تحقیقی در پیرامون نقش فرهنگ ساسانی در فرهنگ اسلامی است.

نویسنده این کتاب از خاورشناسان و ایران‌شناسان شهیر روسی است که تخصص وی تاریخ ایران در عصر ساسانیان است. از همین روی این کتاب را باید در شمار کتب تخصصی تاریخ ساسانیان دسته‌بندی کرد.

همچنین ترجمه این کتاب مقرون به امانت و صحت کامل و در عین حال سلیس و روان است. مطالعه این کتاب اطلاعات بسیار ارزنده‌ای در باب تاریخ ایران زمین در روزگار حکومت شاهنشاهی ساسانیان را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

کتاب حاضر را می‌توان به سبب استفاده درست و دقیق از منابع دست‌اول تاریخی، به عنوان یکی از بهترین آثار نگارش یافته در زمینه شناخت و بررسی و تحلیل تاریخ ایران در دوره ساسانیان قلمداد کرد.

معرفی نویسنده:

کنستانتین اینوسترانتسف از بزرگان ایران‌شناس در ادوار معاصر است. او در تاریخ ۱۸۷۶ میلادی زاده شد. این بزرگ روسی در سال ۱۸۹۹ میلادی تحصیلات دانشگاهی خود را و سپس در سال ۱۹۰۸ میلادی تحصیلات تکمیلی خود را به پایان رساند و موفق به اخذ مدرک دکتری گردید. رشته تخصصی وی دکترای خاورشناسی بود.

این دانشمند روس تا سال ۱۹۳۰ میلادی در دانشگاه پترزبوگ به تدریس تاریخ می‌پرداخت. او بیشتر در زمینه تاریخ ایران در دوره ساسانی و همچنین تاریخ اسلام در سده‌های اولیه هجری فعالیت‌های تحقیقی خود را دنبال کرده است. وی تا سال ۱۹۴۱ که دیده از جان فروبست، مدام در حال تحقیق و پژوهش و مطالعه بود.

اینوسترانتسف از منابع و مآخذ عمیق فرهنگ ایران و تاریخ ایران اطلاعات کافی داشته و همچنین دسترسی خوبی به منابع قدیمی تاریخی داشته است. از همین روی آثار وی از جمله همین کتاب مطالعاتی درباره ساسانیان، مستند به اسناد دست‌اول تاریخی است.

معرفی مترجم:

کاظم کاظم‌زاده از رجال سیاسی و فرهنگی معاصر است. وی در رشته حقوق تحصیل کرده و در روسیه مدت‌ها به‌عنوان مترجم روسی و سپس وابسته سیاسی، مشغول به خدمت بود.

او عمر خویش را در تهران و روسیه و آمریکا سپری کرد و فردی با تجربه و موفق قلمداد می‌گردید. برای نمونه دو سال در دانشگاه هاروارد آمریکا به تدریس زبان فارسی استخدام گردید.

کتاب حاضر یکی از کتبی است که کاظم کاظم‌زاده مستقیم از زبان روسی به پارسی برگردان و ترجمان کرده است

مطالعاتي_درباره_ساسانيان